Sunday, October 25, 2009

Bila Antaranya Tiada Pihak Ketiga

Ketika dakwah Rasulullah mula serasi
Pimpinan Quraisy berkonspirasi
mahu menjatuhkan Nabi

Ketika itulah sang Iblis menampilkan diri
Mengemukakan cadangan
jahat bestari

Sengketa tidak wujud antara dua jiwa
bila antaranya tiada pihak ketiga,
syaitan atau manusia

Qul aamantubillah
thummastaqim


Katakanlah! aku beriman kepada Allah,
kemudian berpegang
teguhlah!

Dari tarikan nafas,
abuyon
Madrasah Sains
27 Julai 09 2.15 petang



Inspirasi dari panasnya bumi Perak dan artikel abuyon
Bila Antaranya Tiada Pihak Ketiga

Ya Allah Tuhan yang mendengar setiap suara,
aku mohon keselamatan agamaku, isteriku
dan anak-anakku, duniaku serta
hartabendaku

Ya Allah Tuhan yang mendahului setiap yang berlalu,
tutupilah keaiban kami, tenangkanlah kegelisahan
kami, peliharakanlah kami dari bencana yang
menimpa kami dari muka dan belakang, dari
kiri dan kanan, dari atas dan perlindungan
dengan kebesaran-Mu, diperdaya
dari bawah

Ya Allah Tuhan yang dengan nama-Mu maha Agung
yang tersembunyi, aku berlindung kepada-Mu
dari kejahatan diriku, dan kejahatan
syaitan yang menipu dan kejahatan
pihak ketiga yang mengganggu

Jika mereka berpaling, katakanlah —
cukuplah Allah tempatku
berpegang

8 comments:

  1. Salam Abuyon,

    Ya Allah Ya Tuhanku
    Lindungilah kami dari segala kejahatan yang kami nampak dan yang ghaib
    Peliharakanlah kami dari kemusnahan yang kami sedar atau tidak sedar
    Didiklah hati-hati kami untuk mengingati Kamu
    Ya Tuhanku Ya Hannan Ya Mannan

    Sesungguhnya ada di kalangan kami telah sengaja lupa kepadaMu
    Aku mohon kepadaMu Ya Tuhanku
    Perkuatkanlah tali-tali kasih kami terhadapMu
    Basuhilah noda-noda kotor di kalbu dengan wudhu' yang menenangkan lagi menyucikan

    Ya Rahman Ya Rahim
    Aku mohon perlindunganMu terhadap kami
    hambaMu yang inginkan kedamaian dan kesejahteraan kembali di bumi bertuah ini.
    Amin ya rabbal'alamin..

    ReplyDelete
  2. salam..

    anugerah kesunyian yang diberiMu..
    menyelubungi gelap malam..
    dipersembahkan sujud meraikan hadirMU
    dan diatur pula salam perkenalan..
    pelbagai warna kehidupan merupakan perjuangan..
    dari aku membuka mata hingga aku ditanamkan..

    Ya Rahman..
    perkenalan ini adalah tujuanku..
    bagi melepaskan sebuah kerinduan..
    kepada kekasih yang menciptakan aku..
    memang tiada berkesudahan..
    menyuburkan ladang buat bekalan..

    Ya tuhan..
    jika maut mencelah tiba..
    sedang aku menadah rahmatMu..
    sedang aku berkelana dengan nikmatMu..
    pasti aku menyambutnya dengan gembira..
    walaupun nafas tersangkut hiba..
    walaupun pedih tergambar di riak muka..
    satu pintaku..
    sudikah Kau melihatku dalam syurgaMu..?


    *bro mana menghilang?
    ;)

    wassalam..

    ReplyDelete
  3. salam abuya.

    agak lama saya tidak menyinggah di sini.
    amin atas doa abuya.

    gusar juga , takut2 umat islam yang mendokong cita2 islam berpecah akibat orang ke tiga.

    ReplyDelete
  4. teguhnya tali...
    bisakah putus...
    teguhnya janji...
    bisakah pupus...

    pernahkah Dia mengingkari janjiNya...
    pernahkah Dia mengecewakan kalifahNya...
    jika benar disisiNya...
    usahlah takut...
    Dia sentiasa membantu...
    malah Dia Maha Pengasih...
    Maha Penyayang...

    Dia akan membantu...
    jika kau benar kalifahNya...
    yang sentiasa sujud taat kepadaNya...

    ReplyDelete
  5. Di malam yang sepi, aku bangun menginsafi diri. Telah sekian lama aku menanti, sinar kebahagiaan ruhani.. bersama kekasih hati. Tetapi.. ternyata dia hanya pandai berjanji. Leka menulis bait dan puisi. Aku tetap terbiar sendiri, di dalam kembara ruhani. Allah memimpinku setiap dinihari. Semakin lama aku dan dia Allah jauhi. Sekufu akademik dan rupa tetapi tidak ruhani. Sekian lama menanti, dan dia masih berat untuk merubah diri, maka Allah memberi padaku ketetapan hati, agar membuat pilihan berani mati. Segala puji hanya bagi Allah, Ilahi Rabbi.
    *TimurLane.. Allah yang mengeluarkanku dari kesengsaraan. Tanyalah Abuyon wahai TimurLane yang bijak bistari, ada master lagi, Allah bukan pihak ketiga, kan? Allahlah yang pertama dia antara manusia.

    ReplyDelete
  6. Bagai Nabi, berhijrah dari bumi Mekah ke Madinah. Meninggalkan kezaliman menuju keadilan. Meninggalkan kesedihan menuju kebahagiaan. Meninggalkan penghinaan menuju kemuliaan. Islam bangkit cemerlang di tanah Madinah Al-Munawwarah. Ya Rasulullah, redhailah jejak langkahku ini. Ya Allah, permudahkanlah jalan hidupku yang berliku ini. Amiin.

    Wahai sahabat blogger semua, doankanlah dan aminkanlah kebahagiaanku yang telah direntap selama ini. Doakanlah dan aminkanlah...

    ReplyDelete
  7. Salam Abuyon dan para penyair sekalian,

    Ayuh sertai Pertemuan Penyair Nusantara 20 -22 Nov ini di DBP.. maklumat dan borang pendaftaran muat turun di sini http://www.box.net/shared/5oi6z4mkco

    Hasmora,
    Urus setia pendaftaran PPN 09

    ReplyDelete